De ompratade Londonbilderna Del I

Here they come. Cirkus en månad försent, men, som man säger, bättre sent än aldrig.

Vårt hotellrum med eget badrum. Rummet var inte särskilt stort men i övrigt helt okej. Varken särbon och jag är särskilt intresserade av att ägna mycket tid på hotellrummet. Vi vill hellre göra saker medan vi är borta. Hotellet hette Reem Hotel och låg vid Prince's Square.

Favorit i repris. Första dagen ägnades uteslutande åt shopping.

Kvällen efter ankomst beslöt vi oss för att slänga på oss finstassen och äta på restaurang - Scotch Steak Houses, fick det bli. Maten var helt ärligt sådär. Men fina var vi. =) Särbon roades för övrigt av jag höll på att somna sittandes - så trött var jag av dagens shopping!

Andra dagen var vi här. The Tower of London är en medeltida, kunglig fästning vars användingsområden även inneslöts av ett kungligt palats och ett fängelse. Fästingen var en kunglig residens fram till 1600-talet. White Tower har en reklamskylt hängandes på sig. Detta är den äldsta byggnaden på området, från 1078. Mittenbilden visar en liten del av Towerns ursprungliga mur.

I Trinity Square Gardens, bredvid Towern, finns en minnesplats för de soldater som stupade i flottan under andra världskriget.

Bilder på Tower of London tagna från något närmare avstånd.

Inne på området. De två första bilderna visar ingången; de andra är på Bell Tower, som av namnet att döma har en enorm klocka innanför. Denna byggnad härstammar från 1190-talet. Många historiska "kändisar" har suttit fängslade här.

En medeltida-klädd dam.

Jewelhouse. Härinne finns de kungliga kronjuvelerna, vilket innebar fotoförbud. Vi var dock inne och tittade; vilka fantastiska och dyrbara smycken de bar förr!

Tower Bridge, byggd i slutet på 1800-talet. Tower Bridge är 244 meter lång, 16 meter bred och väger 11 000 ton.

Broöppning. Vi hade tur som fick uppleva detta; vi hann se broöppningen tre gånger under vår vistelse. I efterhand har vi fått veta att broöppningen endast sker någon eller några få gånger i veckan.

Vi tog en båttur på Themsen och fick se en massa fina byggnader. Det berättades om de alla, vilket var väldigt intressant då. Emellertid har Kia ett minne som en guldfisk... Särbon är väldigt exalterad, som ni ser på bilden.

Här ser ni S:t Pauls Cathedral, London Eye och Big Ben med det tillhörande parlamentshuset.

Några frukostar på Starbucks hanns också med. Bilden i bakgrunden visar området där vi bodde.

Dagen efter, på lördagen, promenerade vi igenom Notting Hill för att ta oss till Portobello Market.

Här är vi. Vi hittade även Skotsk handelsbod.

Efter att ha handlat en klänning åt mig åkte vi till nästa marknad; Camden Market. Hit söker sig människor med lite mer alternativ klädstil. Det var riktigt roligt att titta på folk. Vi gick även en kort sväng på Iverness Street Market, men vid det här laget var både särbon och jag så trötta på shopping så vi begav oss vidare.

Borta vid London Bridge fann vi detta replika av skeppet The Golden Hinde. Den har tydligen seglat hela jorden runt.

Åter igen på hotellrummet. Slöandes efter en intensiv dag.

Bilder tagna från flygplanet. På väg hem till Sverige.

Fler bilder kommer, men då de ligger på särbons kamera kommer det att ta lite tid. Men ni har ju varit tålmodiga hittills. =)